keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

On board part 2

                                                                             Serenade

 Tässä vähän kuvaa siitä, minkälaista työtä tein pääasiassa. Kävin siis täyttämässä kyseistä pöytää kyseisillä ruuilla

            Ihmiselle, joka rakastaa merta yli kaiken, laiva on tieteknin ihanteellinen työympäristö



Väsyttää, ja tekisi mieli vaan ottaa pienet päiväunet. Mulla on kuitenkin kokemusta siitä, että jos nukun edes pienen hetken päivällä, on mun turha yrittää saada unta illalla. Ja asiaan. Syy minkä takia oon aivan tolkuttoman väsynyt, on tietenkin se mistä jo aiemmin mainitsin. Eli olin laivalla, Silja Serenadella yhden matkan (8.-10.4) "työharjottelussa, koska se on sitten mitä luultavimmin mun kesätyöpaikka tulevana kesänä!
Oon aina kadehtinut (enemmän pienempänä) sitä, kun isi on laivalla töissä ja aina töihin lähtiessään pääsee LAIVALLE. Siis tosi hienoa, risteilyllähän on aina niin super kivaa! Eli aika pienestä pitäen oon myös toivonu, että itekkin joskus pääsisin laivalle töihin. Nyt kun oon täyttänyt 18, on mulla siihen täydet mahdollisuudet. No, jos oon ennen kadehtinut, niin totta kai edelleen oon sitä mieltä, että laivatyö on monin verroin kiinnostavampaa kun esimerkiksi vaikka normaali toimistotyö. Tämä yhden matkan kokemus nyt kuitenkin osoitti sen, että laivalla työskennellessä normaali risteily voidaan unohtaa samantien.
Laivalle saapuessani sain tietenkin pienien opastuskierroksen, jonka aikana käytiin mm. henkilökunnan käytävät läpi ja vaatevarastosta sain työvaatteet. Polvipituinen tummansininen hame, valkoinen kauluspaita ja essu. Sain myös avaimen omaan hyttiin, joka oli melko pieni koppero, eli sellainen kuin työntekijöiden hytit on. Pienuuden vaikutelmaa antoi myös se, ettei hytissä ollut lainkaan ikkunaa. Positiivinen puoli taas oli se, että messi, henkilökunnan ruokala oli lähestulkoon seinän toisella puolella, ja auki ympäri vuorokauden ;)
Riippuen tietenkin työnkuvasta, työtä on keskimäärin 10 tuntia päivässä, usein enemmänkin. Itse mulle kertyi yhden matkan aikana 21 tuntia, joista yksi tunti on ylityötä. Mun työnkuva oli ála cartessa pöydänhoitaja, eli toin alku- ja jälkiruokaan ruokia keittiöstä, ja kuskasin tyhjät pois tieltä. Molempina aamuina olin buffassa blokkailemassa astioita, eli yksinkertaisesti kuljetin asiakkaiden tyhjät astiat pois pöydistä ja vein keittiöön tiskaajille. Koska jo ennen laivalle menoa tiesin, että mun on osattava kantaa astioita, olin sitä jo kotona etukäteen harjoitellut. Ja koska sekä äiti että isi ovat myös tarjoilijoita yhdeltä koulutukseltaan, katsoi ne tietysti tarkasti, että kaikki tekniikat menee oikein ;) Kotona taiteilin kolmella lautasella, ja tuurilla myös nejäs pysyi mukana, mutta tänään aamuvuorossa kannoin kevyesti jo 13 lautasta kerralla. Oon aika ylpeä itestäni, että opin sen niin nopeesti ;) Lautasethan kannetaan niin, että kaksi lautasta kannetaan yhdessä kädessä vierekkäin sormiin tukeutuen ja toiseen tulee haarukat, veitset jne. Sitten loput lautaset kasataan pinoksi saman käden käsivarrelle. Osan lautasista voi kantaa myös oikeassa kädessä, mutta ainakin 13 saa kevyesti vasempaan käteen. Täytyy tietenkin ottaa huomioon, että lautaset eivät ole tyhjiä, vaan niissä saattaa olla paljon ruokaa ja papereita jäljellä.


Maanantaina, kun laiva aamulla saapui Tukholmaan, oli henkilökunnalla suuret pelastautumisharjoitukset. Toisaalta suuruus kutistui siihen, että selvitettiin tiemme kokoontumisasemalle ja otettiin siellä nimet ylös! :D Harjoituksen jälkeen alkoi mullakin hetken hengähdystauko, kun klo 12.30-16.30 mulla oli vapaata. Täytin laivan turvallisuuskokeen, jossa 75% eli 68/80 pistettä täytyy olla oikein. Tukholmassa oli aurinkoinen ilma, joten päätin käydä tunnin mittaisella promenadilla ulkona haukkaamassa vähän happea. Pääsiäisestä johtuen kaupat ei olleet auki, joten niihin en päässyt. Tultuani takasin laivaan lepäsin vielä tunnin ajan hytissä jalat ylhäällä ja täyttelin mun treenipäiväkirjaa kuluneelta viikolta. Laivalla joutuu seisomaan niin paljon, että jalat turpoo hetkessä, varsinkin kun ei ole vielä tottunut siihn työhön, niin on hyvä nostaa jalat aina välillä ylös, jotta turvotus helpottaa. Lyhyen tauon jälkeen oli vuorossa taas 8 tunnin iltavuoro.
Näin ollen laivatyö siis eroaa aikalailla tavallisesta risteilystä. Työtä riitti niin paljon, että kertaakaan en ehtinyt edes laivan liikkeissä käymään. Ainoan vapaan ajan kaupat oli laivalla kiinni. Kiirettä siis piti. Ja vaikka laivatyö onkin fyysisesti todella raskasta, on se myös palkitsevaa monin tavoin, ja oon erittäin tyytyväinen, että oon saanut mahdollisuuden päästä laivalle töihin. Kesätyön lisäksi voin nyt myös saada keikkoja mahdollisille lomille ja viikonlopuille, eli aina kun vaan koulu ja urheilu antaa myöden.
Pitkä tarina tuli, mutta toivottavasti saitte edes jotain kuvaa siitä, minkälainen mun ensimmäinen työmatka laivalla oli :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti